زیره سیاه گیاهی که می تواند بر روی سنگ رشد کند

زیره یک گیاه خانگی رایج است که در سراسر جهان رشد می کند از جمله ایران. از میوه های زیره به عنوان طعم دهنده در غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شود.

انواع مختلفی دارد کاربردهای سنتی در طب قومی ضد التهاب، اسپاسمولیتیک، ضد میکروبی، آنتی اکسیدان، ضد نفخ و خواص تعدیل کننده ایمنی زیره نشان می دهد که ممکن است اثرات مفیدی بر التهاب داشته باشد.

لذا این مطالعه به منظور بررسی اثرات زیره سیاه انجام شد عصاره هیدروالکلی (CHE) و اسانس آن (CEO) در مدل ایمونولوژیک کولیت در موش صحرایی القا شده توسط تری نیتروبنزن سولفونیک اسید.

دوزهای مختلف CHE (100، 200، 400 میلی گرم بر کیلوگرم) و مدیر عامل تجویز دوزها 6 ساعت پس از القای کولیت شروع شد و روزانه به مدت 5 روز متوالی ادامه یافت.

نسبت وزن به طول کولون مرطوب اندازه گیری شد و نمرات آسیب بافتی و همچنین شاخص های کولیت اندازه گیری شد. هم از نظر ماکروسکوپی و هم از نظر هیستوپاتولوژیک ارزیابی می شود.

CHE و CEO در تمام دوزهای آزمایش شده موثر بودند کاهش ضایعات بافت کولون و شاخص های کولیت و اثربخشی تقریباً یکسان بود در صورت دوزهای مختلف فراکسیون های گیاهی به صورت p.o تجویز شدند.

در کاهش آسیب های بافت روده بزرگ نیز موثر است. این داده ها نشان می دهد که کسری زیره هر دو موثر هستند و صرف نظر از دوز و مسیر مصرف، دارای فعالیت ضد کولیت است.

واژه‌های کلیدی: کولیت. Carum carvi L.; عصاره هیدروالکلی؛ اسانس؛ تری نیتروبنزن سولفونیک اسیدبخارات از زیره سیاه گزارش شده است که دانه ها در تسکین درد و التهاب در بیماران از دردهای کمر و روماتیسم رنج می برند.

علاوه بر این مطالعات متعددی وجود دارد در مورد درمان دستگاه گوارش اختلالاتی مانند هلیکوباکتر پیلوری ناشی از گاستریت (16) و اثر شل کنندگی اتانول عصاره زیره روی روده جدا شده سلول های ماهیچه صاف خوکچه هندی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *