اولین آمونیاک مایع که به فضا برده شد

آمونیاک مایع ترکیبی از هیدروژن و نیتروژن با فرمول مولکولی NH3 است این گاز بی رنگ است و بوی تند مشخصی دارد. گاز آمونیاک در آب بسیار محلول است و می توان از آن به روش های مختلفی استفاده کرد در اینجا برخی از کاربردها و فواید آمونیاک آورده شده است:
بیشتر از آمونیاک بی آب به عنوان کود کشاورزی استفاده می شود آمونیاک بی آب آن آمونیاکی است که آب ندارد بیش از 80 درصد آمونیاک تولیدی به عنوان کود کشاورزی در سراسر جهان استفاده می شود.

آمونیاک یک لکه بر موثر است و به طور گسترده ای برای از بین بردن لکه از روی کاشی، پاشیده شدن چربی روی اجاق گاز و سایر سطوح کثیف استفاده می شود برای تمیز کردن اجاق های برقی می توان از محلول آب رقیق آمونیاک استفاده کرد این محلول به طور موثر لکه های چربی یا سایر مواد غذایی سوخته را از داخل فر پاک می کند.

آمونیاک

محلول آب رقیق آمونیاک در تمیز کردن آینه ها و پنجره ها بسیار موثر است اثر انگشت و انواع لکه های دیگر را از پنجره ها و آینه ها پاک می کند و در عرض یک دقیقه یک پنجره/آینه درخشان خواهید داشت.

آمونیاک برای ساخت تعدادی از ترکیبات از جمله سیانید هیدروژن، هیدرازین، هیدروکسی آمین، کربنات آمونیوم، فنل، اوره، اسیدهای آمینه و غیره استفاده می شود محلول های آمونیاک در صنعت تخمیر استفاده می شود که در آن به عنوان منبع نیتروژن برای میکروارگانیسم ها عمل می کند آنها همچنین pH را در طول فرآیند تخمیر تنظیم می کنند.

آمونیاک یک عامل ضد میکروبی موثر است و آمونیاک بی آب به صورت تجاری برای از بین بردن آلودگی میکروبی گوشت گاو استفاده می شود همچنین به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی در نظر گرفته می شود آمونیاک مایع دارای چگالی انرژی خام 11.5 MJ/L است که حدود یک سوم دیزل است و می تواند به عنوان سوخت برای وسایل نقلیه موتوری استفاده شود. با این حال، به دلایلی از آن به عنوان سوخت استفاده نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *